Пускам тема с цел да се улесни търсенето на теми за това какво да се прави при спиране за проверка от органите на КАТ... Какво трябва да знаем, какви са ни прави. Темата е важна и заключена с цел да се пускат само мнения по темата. Ако има някакви коментари пускайте тема във форума, ще разискваме допълнително. Темата периодично ще се допълва.
Ако запоподробностите от пътната обстановка и проверите на място редовността на използвания радарен скоростомер, ще си гарантирате такъв резултат от проверката, който няма да накърни правата ви.
По-голяма ще е вероятността решението да бъда във ваша полза ако сте добре информирани и западите самообладание при проверката.
Ще ви посоча най-важните детайли, на които да обърнете внимание в този инфарктен момент.
ПЪРВО – трябва да сте наясно какви са законовите ограничения на скороста в този участък на пътя. Не забравяйте, че отклонения от посочените максимално допустми скорости се въвеждат със съответните пътни знаци (пътен знак В26 „Забранено е движението със скорост, по-висока от означената”). Внимателно преценете дали са ви спрели в зона, където действа пътен знак, ограничаващ скоростта. Имайте предвид, поставянето на пътни знаци във и извън населени места не става произволно, а в съответствие с предварително разработени и одобрени проести за организация на движението. Пътните знаци ттрябва да са поставени така, че лесно да се възприемат от водача и да се виждат от разстояние. Например, ако разрешената максимална скорост е до 90 км/ч, знакът, ограничаващ скоростта трябва да се вижда поне от 150 м. Ако разрешената скорост е над 90 км/ч – от поне 250 м. Ако това разстояние не може да се спазизаради особеностите на терена или по друга причина, пътния знак трябва да се постави не само отдясно на платното за движение, а и отгоре и отляво. Възможно е също с допълнителна табела за се укаже разстоянието, след което важи ограничението на пътния знак.
Малко хора знаят, че законът не позволява да се поставят на евно място повече от 2 пътни знака, придружени от 2 допънлителни табели (извън населените места); или повече от 3 пътни знака, придружени от 3 допълнителни табели (в населените места).
Проверете дали мястото, на което контролните органи са отчели скоростта ви, наистина попада в обсега на действие на знака, ограничаващ скоростта.
Имайте предвид също, че:
1. Въведената с пътния знак забрана за движение със скорост, по-висока от означената, важи до следващото кръстовище.
2. Забраната може да е отменена и преди следващото кръстовище със знак или допълнителна табела.
3. Ако зоната на действие на забранителния знак е по-дълга от 1000 метра, знакът трябва да се повтаря на всеки 500 метра.
4. Ако скоростта се намалява с 30 км/ч, то това става еднократно. Например при ограничение от 90 на 60 км/ч се поставя един знак, ограничаващ скоростта. Ако обаче става от 90 на 50 км/ч, се поставят няколко знака ограничаващи скоростта – всеки с по 20 км/ч.
Показанията на използвания от КАТ радарен скоростомер са достоверни, ако типът на уреда е одобрен от Държавната агенция по метрология и технически надзор. Не е зле да проверите дали радарът, който е отчел скоростта във вашия слечай, е в Регистъра на одобрените за използване типове средства за измерване. Дори да е одобрен, всяко средство за измерване от този тип подлежи на първоначална и последващи проверки. Затова се опитайте да разберете още при проверката дали използвания радарен скоростомер отговаря на изискванията. Поискайте от контролния орган да ви покажат:
1. Знака за одобрен тип средство за измерване. ПО закон той трябва да е поставен на видно място върху корпуса на радарния скоростомер. Ако техническото средство се състои от няколко самостоятелни устройства, знакът трябва да е поставен върху всяко от тях.
2. Знаци за първоначална и последваща проверка. И те трябва да са поставени на видно място на корпуса на радара. Обърнете специално внимание на срока на валидност на знаците. Вижте коя е годината на знака за първоначална проверка. Имайте предвид, че тя е валидна до края на календарната година, следваща годината на проверка.Ако срокът на валидност е изтекъл и липсват знаци за последваща проверка, възразете срещу акта.
3. Името на производителя на радарния скоростомер – надписът трябва да е ясен и неизтриваем.
4. Типа и идентификационния номер на радарния скоростомер – в случай, че се съмнявате в неговата редоност. Ако си запишете номера, няма да сбъркате. По-нататък ще ви бъде по-лесно да оспорите издаденото ви наказателно постановление и показанията на скоростомера.
Не е излишно да знаете, че нормативите поставят много технически изисквания към работата на радарния скоростомер.
Така например той трябва да е в състояние да индивидуализира точно вашето превозно средство, дори да сте се движели едновременно с още две или повече превозни средства (или сте се разминавали с тях). Това означава, че ако при отчитането на вашата скорост наблизо (преди или след вашия автомобил) се е движел друг с различна скорост, вие трябва да поискате от контролния орган да ви покаже индивидуалните измервания на радара за скоростта на вашето, и на чуждото превозно средство. Ако радарът не е предназначен само за работа с лъч, успореден на напрваление на движението (с ъгъл на пресичане под 10 градуса) той трябва да има устройство, което да измерва ъгъла, под който превозните средства пресичат радарния лъч.
По време на проверката не се притеснявайте да питате служителите на КАТ за техническите характеристики на радарния скоростомер. Няма пречка те да бъдат обяснени и на неспециалист като вас и да бъдат показани в „полезни” условия
http://rcz-smolyan.org/rcz_smolian/m_do ... d_A412.pdf 32-ра позиция.