Темата е много добра според мен.
Благодарности на колегата от датата
streetdog за това, че си е направил труда да събере това инфо и за това, че ми позволи да го пейстна тук:
Ето че дойте момента, в който трябва да стегнем колата си за не много приятния сезон (за шофиране
) – зимата. За да намалим злополуките съм се постарал да напиша няколко съвета към всички шофиращи. Надявам се да ви се окажат полезни1. Отидете и си сменете гумите. Сложете
зимни гуми. Коментари от рода на „Да, ама аз току що си купих летни” или „имам си всесезонни” не са сериозни. Защото. Летните не са подходящи за зимни условия, дори и да имат дълбоки грайфери. Те са направени за определени температури. Когато температурите са различни, те се втвърдяват и губят сцепление с пътя. Всесезонните също нямат толкова добро сцепление, колкото зимните. Удобен момент да смените гумите е когато температурата падне и задържи ниска (под 10 градуса примерно). Гуми не се сменят при първи сняг, а много преди това. Гуми на повече от 3-4 сезона не препоръчвам да ползвате. Ако ще карате извън големите пътища, където не чистят много-много, си вземете 2 вида зимни гуми. Ще обясня по-долу.
http://anewleif.wordpress.com/2009/01/0 ... ter-tyres/2. Включете късите фарове и през деня. И без друго вече има и закон, така че го направете, освен ако не искате да ви оръсят някой друг лев

. Доказано е на базата на статистики, че когато фаровете са пуснати, стават по-малко инциденти. Изобщо свикнете да ги пускате дори и лятото, особено на дълъг път. Те не ви харчат гориво, така че от това, че са пуснати не губите нищо, само можете да спечелите здраве и живот. Ако отсрещния не е пуснал фарове и вие сте се разсеяли, дори вие да го видите, той ще види и ще може да реагира. А зимата изобщо няма да говорим за мрачното време, което си е чист полумрак през целия ден. А да не забравяме, че най-опасното време за шофиране не е тъмното, а полутъмното.
3. Карайте внимателно. Преди да сте набрали като гъсеница по някоя права отсечка си спомнете, че е зима. Правете всичко по-бавно, по-плавно и по-спокойно. Избягвайте резките тръгвания, забравете за резките спирания и рязкото зимане на завой. Не забравяйте, че на пътя не сте само вие. Няма нужда да създавате опасни ситуации. Който иска да се прави на интересен да отиде някъде около НИМ. Спазвайте по-голяма дистанция. Не забравяйте, че спирачния път е по-дълъг. Дори да имате АБС, 4х4, трашинг и т.н. Изобщо те служат да са спомагат за безопасността, но не могат да се борят с рацери.
4. Бъдете нащрек. Ако вие не създадете опасна ситуация, някой друг може да го направи. Бъдете в готовност да реагирате по всяко време.
5. Сещайте се по-често, че колата има охладителна система, която по принцип трябва да се проверява винаги, преди да палите (нещо, което лятото забравяме всички). Сега е момента, ако предишните две години не сте го направили, да си смените антифриза. Разреждайте го в нормални пропорции. 4-5 литра ако вземете за да напълните цялата система, едва ли ще ви олекне толкова джоба. Не е зле да сложите оцветител в антифриза и да засечете, ако има някъде течове. И съответно да ги отстраните, разбира се.
6. Провете акумулатора. Всяко нещо си има си живот. Може и през лятото да е работил добре, но ще е неприятно всяка студена зимна сутрин да звъните на съседа с крокодилчета в ръка, молейки го за ток. Дизелджийте да си проверят подгряващите свещи. Не се заблуждавайте – добрата кола пали и при -20 от раз.
7. Минете в някой добър сервиз да прегледат ходовата част. Някои ремонти могат да се спестят лятото, но зимата – не.
8. Купете си качествени чистачки. Лошите чистачки не нарушават кой знае колко видимостта, но пък дразни да гледате как при всяка врътка стъклото не се чисти добре. А когато човек е раздразнен губи част от концентрацията си на пътя.
9. Свикнете с факта, че пътуването ви може да отнеме повече време. Зима=големи задръствания. И ако задръстванията в София ви се виждат големи, то е така защото не сте виждали истински зимни замръзвания по извънградските пътища. В тази връзка се пригответе да държите автмобила си пуснат повече време. И освен ако не искате да мръзнете във въпросните задръствания или още по-лошо – да останете там, си сложете повече гориво. Това, че лятото София-Пловдив сте го взимали за 30 лв, съвсем не значи, че за толкова ще го вземете и зимата.
10. Носете си инструменти за чистене на стъкла от сняг. Не разчитайте на подгряващи стъкла и подобни глезотии – те са удобни, но винаги може да спрат да работят. Желателно е ако ходите на дълъг път да си вземете и малка лопатка и малко пясък. Трябва ви колкото да даде сцепление за да тръгнете.
11. Имайте превид, че карате кола, а не танк. Може да закъсате винаги. Имайте готовност по всяко време да извикате пътна помощ
12. Не минавайте където има много вода. Особено ако не знаете какво има под нея (дупки, камъни и прочее) и не знаете колко е дълбока. Ако все пак попаднете в дълбока локва, така че нивото на водата да надвишава нивото на ауспуха, не губете самообладание. Ако сте влезли на трета, излезте на трета. Не сменяйте предавките в самата локва. Старайте се да подавате равномерна газ. Обикновено като водата влезе в ауспуха – закъсвате. Затова се опитайте да не прекъсвате подаването на газ. За целта изчакайте човека пред вас, нека първо той премине и тогава влезте вие.
13. През зимата се кара с по-тесни гуми от летните. Това се прави с цел по-лесно вкопаване на гумата в снега.
14. Проверете си термостатите. Никак не е приятно да установите в студа че парното ви загрява чак след 20 минути каране в задръстванията. Почистете/сменете си въздушните филтри на купетата. Когато са зацапани/замърсени намаляват въздушния приток и парното ви духа като кашлящ астматик.
Проверете реотаните на задното стъкло ( естествено ако имате такива ).
15. Ако възнамерявате да ходите в големите снегове ( рила. пирин, родопите, ст. планина ) задължително си вземете вериги. Преди да тръгнете на път сложете няколко пъти пробно веригите.
16. Въпроса с гумите е много наболял. Моя съвет е каквото и да става - не пестете от гуми ! Колата има допир с пътя на четири места – четирите гуми. Тъй че не е необходимо да ви убеждавам колко са важни добрите гуми за устоичивост.
Ето няколко съвета:
-Тук нещата се менят и конкуренцията е дива. Не вярвайте, че е едно и също да сложите гума от 90 и 190 лв.
-Избягвайте да се консултирате с дървените философи, които сменят гумите. По-добре потърсете в интернет резултати от тестове.
-Гумите, дори и нови, съхранявани в складовете повече от половин година, не са добри. Така или иначе цената е една и съща. Щом ще е гарга, нека да е рошава. Като си давате парите, поне ги дайте за наистина нови гуми. За 10% отстъпка(колкото дават обикновено) не си заслужава. Загледайте се в гумите. Някъде трябва да пише седмицата и годината на производство. Ако пише 2507 – значи са провизведени 25 седмица от 07 година.
-!!!! Цветните точки по гумата не са за украшение !!!! Те се слагат от производителите и, за съжаление, трият от нашите търговци. Служат за обозначаване на качеството на гумите. Отваряйте си очите за изтривани точки и подменяни с друг цвят. Зелено и жълто означават, че гумата има дефекти и карането с нея е много опасно.
Замислете се къде ще карате колата. Ако ще е на асфалт(сравнително чист и без много лед) ви трябват едни гуми, а ако ще ходите у гората

ще ви трябват други гуми. Всяка шарка и марка си има определени преимущества пред други.
Гумите с шипове са забранени в България. Ако сте ловец и твърдо сте решили през зимата да си отидете на лов с колата и очаквате да вървите през изключително тежки, офроуд почти, пътища (където няма полицай) – не е лошо да се сдобиете с подобни гуми. Там безспорен лидер е гумата Michelin X-Ice North, макар че и други фирми имат успешни модели. Не забравяйте, че те са забранени по обществените пътища, пък и честно казано, голяма нужда от тях у нас няма.
Време за вериги. Как да ги поставим?Времето е за вериги. Ако още не е, скоро на доста места ще стане задължително да се движите с вериги.
Дори и да не сте скиори и да не предстои отиване до планината, през зимата е добре да имате в багажника веригите, просто не знаете къде и кога може да ви потрябват.
Не купувайте най-евтините вериги за по 20-тина лева. Може да се скъсат бързо или да се освободят и да повредят нещо по автомобила. Евтините вериги са от Китай, по-скъпите са на немски, италиански и австрийски фирми. Разликата в цената може да стигне и пет пъти, но ако често ходите до планината си струва да инвестирате във вериги произведени от Weissenfels, Pewag KWB, RUD, König или Ottinger.
Ако не знаете кога и дали ще ви потрябват вериги или се налага да ги слагате много рядко, можете да си позволите и китайски, не е задължително да се скъсат веднага.
За да купите вериги трябва да знаете точния размер на вашите гуми. В добрите магазини ще ви попитат за марката, модела и годината на производство на автомобила. Внимавайте и с това, дали автомобила който имате може да използва стандартни вериги. Има модели, производителите на които не разрешават използването на стандартните вериги. Това е така, защото с веригите се увеличава размера на колелото. Повечето нови модели на Audi, BMW или Mercedes-Benz предупреждават, че стандартни вериги не бива да се използват с тях.
Веригите обикновено са два основни вида - H образни и Y образни, (така наречената "меча стъпка"), ако имате избор предпочетете вторите, които имат с 62% по-добра проходимост.

Не се бойте от монтажа. Днес за да поставите веригите, дори и най-евтините, не е нужно да сваляте колелото. Не забравяйте обаче, че много от веригите изискват след като ги монтирате и изминете 50-100 метра да спрете и отново да ги притегнете. Има и такива, които сами се притягат след като тръгнете, но както се досещате, те са от най-скъпите – около 100 евро в Европа.
За веригите трябва и да се грижите, като след употреба поне да ги изплакнете със студена вода за да се измие солта. След това ги оставете да изсъхнат, не ги прибирайте в пластмасовата кутия, защото следващата година може да намерите всичко ръждясало и негодно за употреба.
Без да подценяваме вашите умения и знания, ето някои елементарни съвети как да поставите веригите на колелата.
Разстелете веригата до колелото. Пъхнете я зад него и двата края на веригата притеглете към себе си.
.jpg)
Вдигнете двата края на стоманеното въже обвито в пластмаса и ги съединете. Тази част трябва да бъде от вътрешната част на гумата.

Съединете веригата със свързващото стоманено въже, което е от външната част на колелото. Внимавайте да не са оплетени отделните части на веригата.

Проверете дали стоманеното въже е от вътрешната страна на гумата и симетрично разпределете отделните участъци на веригата върху колелото.

Затегнете всички останали предвидени от производителя части на веригата. Ако има висящи части ги закачете за предвидените за това места. Проконтролирайте симетричността на веригата върху колелото.

Приятен път и най-важното - не забравяйте, че с вериги можете да се движите само с ниска скорост и само по заснежени и заледени участъци, никога по чист асфалт.
ИзточникЕто и актуалните тестове на ADAC за зимни гуми за 2009 година за размери 16 и 14:
Attachment:
1.JPG
Attachment:
2.JPG
Поздрави и безаварийна зима!!!