Форумът на Хюндай

It is currently 01 Oct 2020, 14:47

All times are UTC + 2 hours [ DST ]




Post new topic Reply to topic  [ 1 post ] 
Author Message
PostPosted: 29 Jul 2010, 13:04 
Offline
Напреднал
Напреднал
User avatar

Joined: 03 Oct 2008, 20:40
Posts: 360
Location: софия
Aвтомобил: accent
Добре похарчените пари за гуми и джанти се изплащат със сигурност за вас и другите на пътя

Върху какво се крепи човешкият живот? Може би върху 21 грама, колкото тежи душата (според едноименния филм с Шон Пен). А може би колкото площта на една пощенска картичка? Ами да, една пощенска картичка е точно толкова голяма, колкото контактното петно между гумите на автомобила и шосето. От състоянието на това малко петънце наистина зависи животът на шофьора и пътниците в един автомобил. Ако гумите или джантите дадат някакъв дефект или проблем, най-невинното, което може да стане, е да спрете, а най-лошото - да пострадате много болезнено. Представете си - все едно да ви се скъсат обувките, докато си ходите по улицата.
Ето защо е толкова важно джантите и гумите, с които ще оборудвате вашето возило, да бъдат в изрядно състояние, да са подходящи за него, а изборът им да бъде консултиран със специалист. Ако обаче не стигате често до сервиза, а сами решавате какво да сложите, по-добре е да прочетете този материал. Няма да си изгубите времето, гарантирам ви.
Гумите най-общо се делят на зимни, летни и всесезонни. Летните биват "обикновени-симетрични", "асиметрични" и "гуми с посока на въртене", като всяка една от тях е предназначена и за работа във вода.

Симетричните са от най-нисък клас
и са най-евтини от трите вида

При тях за добро поведение на вода се използва дълбочината на протектора. Те имат един недостатък - при износване на протектора, водата не може да бъде събрана и отведена от каналите. Асиметричните се наричат така, защото протекторът им е разделен на две зони. Едната зона е за изхвърляне на водата настрани - водна зона, а другата е за стабилност в завои. Тя е с по-характерна шарка - асиметрична. Те имат най-добро поведение в завой, но все пак отстъпват пред третия тип - тези "с посока на въртене", наречени още и гуми за дъжд. На всяка от тях е означена ротацията й, затова веднъж поставена, тя е или лява, или дясна. Тя има най-добро поведение при вода. За пролетно-летния период най-подходящи са асиметричните гуми или тези с посока на въртене.
Зимните гуми имат същата диференциация, плюс още един вид - "гуми с шипове". Те са за тежки зимни условия и са разпространени главно в скандинавските страни. Зимните гуми са с около 10% по-скъпи от летните.

Всесезонните гуми не са много рентабилни

и постепенно производителите спират да ги произвеждат. Като цяло те са един компромис, защото не е възможно една и съща гума да работи еднакво ефективно и при сняг, лед на -20 градуса, и при сух асфалт при + 40. Факт е, че излиза по-евтино, за период от 4 години да си купите комплект от 4 зимни и 4 летни гуми, отколкото само 4 всесезонни. Но запомнете, че сигурността е равнопропорционална на парите, които харчите.
Напоследък българите поизоставиха някои навици на балканската народопсихология и се научиха да купуват нови автомобили и качествени, а не съмнителни "втора ръка" авточасти, гуми, джанти. Тази тенденция е логична, като се има предвид, че използваните гуми и джанти не са много по-евтини от новите.
Цените на новите гуми варират в широки граници. Примерно за 13'' гуми, които са и едни от най-продаваните, трябва да отделите от 50 до 100 лв. 14''-гуми вървят между 90 и 180 лв., 15''- според специфичните си характеристики в размера започват от 100 лв., най-евтините, до 450 лв., най-скъпите ("Гудиър"). 20-цоловите пък са между 650 и 850 лв.
За да изберете сами гумите си, трябва да сте запознати с трите важни показателя, които определят специфичния им размер. Те са отбелязани с цифри отстрани на самата гума. Например 195/ 50/ 17. Първата цифра означава ширината на протектора в милиметри, втората - височината в проценти от ширината (това всъщност е радиусът на гумата и може да се изчисли и в мм ), а третата е присъединителният размер към джантите (най-просто казано - дупката на гумата), който се измерва в цолове или инчове. Ширините на гумите варират между 185 мм и 225 см. Височината пък от 65 до 45% и по тази причина от един и същ цолаж

има поне 15 различни вида гуми с различна цена

По-ниските височини и съответно по-широките гуми отиват в по-висок клас - т.нар "високоскоростни гуми" и следователно те са с по-висока цена, отколкото по-масовите размери, какъвто е и 195/65/15 за 15 цола гума.
Големините на гумите в инчове/цолове са от 13 до 23. В САЩ даже се намират и 24'', което е нормално предвид размерите на машините там. Като цяло по-големите размери не са масови и се използват за тунинговани модели. От практическа гледна точка не са особено рентабилни, защото са много ниски и много скъпи. В България най-разпространени са 13 и 14 -цоловите гуми, докато в Германия най-продавани са 16, 17 и дори 18''.
На самата гума по принцип се изписва още една информация - двуцифрено число и една латинска буква. Числото означава товарният индекс - максималната товароносимост на гумата в кг. А буквата съответства на скоростния индекс, който отразява максималната скорост, която може да понесе гумата за време - 1час с максимално натоварване на автомобила (5 човека и багаж). Буквата "T" отговаря на 190 км/ч.; H = 210 км/ч..; V = 240 км/ч. W= км/ч., ZR= над 300 км/ч.
Изборът на гуми задължително върви с избора на подходящи джанти. Ако не ви се свидят пари, по-добре си купете алуминиеви. Стоманените са по-некачествени, защото представляват две заварени части, за разлика от алуминиевите, които са отлети. Те са направени от специална сплав (чийто състав е известен само на производителя), която се отлива в матрица с конкретен дизайн. За по-голяма здравина в сплавта на някои е прибавен титан.
Цените на алуминиевите джанти с размери от 13'' са 105 лв., а най-евтините стоманени са 36 лв. Стоманена 15-цолова джанта върви средно по 60 лв., а алуминиевият й аналог - 115 -125 лв. 20-ките се предлагат само лети и варират между 630 и 820 лв. Маниаците пък могат да си закупят джанти от по-висок клас за около 2000-2200 лв. за брой.
При закупуването на алуминиеви джанти е необходимо задължително да се консултирате със специалист. "Втората употреба" крие много рискове. Първо - може да са изкривени, което не се вижда с просто око, второ - може да не паснат на автомобила, и трето - не са изгодни и от финансова гледна точка. Една нова 15-цолова джанта от по-нисък клас може да струва 125 лв., а продавачите на "втора ръка" ги продават за 100 лв., едната.

За такава малка разлика рискът не си заслужава

От друга страна, всеки комплект нови джанти се предлагат и със специални болтове. Главите на болтовете за стоманените джанти са с по-малки глави и са по-къси, което означава, че прикрепването им към алуминиевите крие рискове. Болтовете могат да хванат само един или два улея на резбата и така джантите могат да се изхлузят.
Много от заклетите шофьори поставят на автомобила си алуминиеви джанти с по-висок цолаж, от серийно предвидения. Това е добре от гледна точка на естетиката и стабилността на автомобила, но преди това трябва да се знаят някои подробности. Повишаването на цолажа задължително трябва да върви успоредно със запазване на външния диаметър на гумата. Това се постига с намаляване на нейната височина. Ако не съобразим това, скоростомерът ще отчита грешни показатели и после иди обяснявай на катаджиите...
Ако един автомобил е фабрично оборудван с 15'' гуми, без проблем могат да му се поставят до 17'', евентуално и 18'', но по-високо от това не е желателно, с уговорката да се спазва правилото на запазения външен диаметър. Новите показатели се изчисляват със специални калкулатори, но също така може да го направите и в домашни условия с т.нар. правило "+1" Ако искате да преминете от 16'', с фабричен размер 205/55/16, на 17'', правилото гласи, че за качване с 1'' на джантата, ширината на протектора трябва да се увеличи с 20 мм, т.е. прибавяте числото 20 към първия показател, а от втория - височината на гумата - трябва да се извади числото 10. Така получавате гума с размери 225/45/17. Това е правило, което може да използвате винаги за приблизително определяне на коректния размер на гумите с 1 цол нагоре. 195/65/15 например се заменя без проблем от 205/55/16 и 225/45/17.
Когато това не е съобразено и цоловете са вдигнати, без да е намалена височината, има възможност гумите да опират в калниците.
Гумата може да опира в калниците и ако джантата не е съобразена. Джантите имат една специфична характеристика, наречена "off-set", която определя изнасянето й навън от шасито. При повечето марки коли той е нормален - в рамките на 35-38 мм. При някой обаче - например при автомобилите от "Пежо-Ситроен груп", off-set-ите са по-малки и варират от 13 до 25 мм. Това ще рече, че джантите излизат по-навън, за да не закачат в спирачния апарат.
Например джанти от "Ауди" 80 не трябва да се поставят на "Пежо" 206, защото при 206-цата те трябва да бъдат с по-малък оф-сет, а при Ауди 80 - с нормален оф-сет от 35-38 мм. Все пак това са по-редки случаи, иначе има и универсални джанти.
Много цифри, нали. Ако не ви се смята, лесно е да се посъветвате с някой специалист от реномиран сервиз. Така е най-лесно, но за какво ще си говорите с момчетата от компанията, ако вие сам не сте специалист, нали?


Кога трябва да преминем от зимни на летни гуми и обратно?

Летните гуми се ползват при температура над 7 градуса. При по-ниска температура летните гуми нямат добро сцепление дори и при сух път. Те са изработени от специална смеска, в която има повече изкуствени пластификатори и при ниска температура, тя се втвърдява и хлъзга. При зимните гуми се залага главно на естествения каучук. Те са по-скъпи, защото е по-скъпата суровината им. Той позволява на гумата да запази еластичност и добро сцепление при температури под 7 градуса. Ето защо е необходимо гумите да се сменят към края на март, началото на април.
Сменяйте гумите си не по време, а по изминати километри.
Защото дори и да не изминавате много километри и протекторът да е все още запазен, с времето гумите загубват свойствата си. След 5 години просто трябва да ги смените. По закон в България задължителната дълбочина на протектора е минимум 1.6 мм. Но стигнете ли изтъркване до 2 мм, сменяйте.
Към зимни трябва да се премине през октомври. Никога не изчаквайте падането на снега.
Има ли препоръка с какви джанти да се шофира според сезона?
Хубаво е зимата да се слагат стоманени джанти, защото сезонът предлага доста по-агресивна среда за шофиране - коловози, пясък, преспи, лед. Въпреки че алуминиевите джанти са много здрави, те се изкривяват, а горният им слой се надрасква. От една страна, те се окисляват и развалят вида си, и от друга, изправянето им е по-сложно и скъпо (прави се само на специална машина).
На какви атмосфери да напомпваме гумите според сезона?
Независимо от сезона разлика в налягането на гумата не трябва да има. Винаги ги дръжте на около 2 и 2.1 атмосфери. Но всяка марка автомобили има препоръки, затова погледнете изписаните показатели на колоната на вратата или на капачката на резервоара. Най-добре е обаче през лятото гумите да бъдат пълнени с азот, защото той не е температурно зависим и налягането остава постоянно.


статията е взета от клуб форд надявам се да е била полезна

_________________
Image


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 1 post ] 

All times are UTC + 2 hours [ DST ]


Who is online

Registered users: Google [Bot] 1


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group