
двигателите с вътрешно горене по време на горенето изразходват огромни количества въздух. Прието е, че за изгарянето на 1 литър гориво са необходими 10 000 дм3 атмосферен въздух, който в зависимост от климата и атмосферните условия може да съдържа различни замърсявания като прах, органични остатъци, насекоми и други. Те могат да съкратят значително живота на двигателя и дори да предизвикат неговата повреда. Затова в системата, довеждаща въздух са монтирани въздушни филтри, спиращи замърсяванията, намиращи се във въздуха, засмукван от двигателя с вътрешно горене. Въздушните филтри са с различна форма и размери, проектирани са така, че да осигурят оптимални условия на работа на двигателя. Филтрите с прегради се състоят от корпус, който се намира в близост до двигателя и сменяеми филтрационни вложки.
Маслени филтри

Маслените филтри се намират във всеки двигател с вътрешно горене. Тяхната задача е да отстраняват вредните замърсявания, достигащи до смазващата система от околната среда или образуващи се в двигателя по време на неговата експлоатация.
В съвременните двигатели има маслени филтри с различна конструкция, които въз основа на принципа на отделяне на замърсяванията можем да разделим на две групи:
* Филтри с прегради - в тях замърсяванията се спират по време на преминаването на маслото през дадената преграда, която е произведена от порест филтрационен материал.
* Механични филтри, в които замърсяванията се изхвърлят от маслото под действието на центробежно, гравитационно или магнитно силово поле. Широко популярни са филтрите, които притежават качествата както и на преградните филтри, така и на механичните. Те имат филтрационна преграда и елементи, образуващи силовото поле.
Противопрашни филтри
Противопрашните филтри, наричани още кабинни, са група филтри, които имат приложение в автомобилите и служат за очистване на въздуха, достигащ до пътническата кабина на автомобила. Изследванията, извършени при пътни условия показват, че в кабината на автомобил без съответен филтър при средна интензивност на движението и при включен вентилатор, концентрацията на прах и растителен прашец е три до шест пъти по-висока отколкото навън. Филтрационната преграда на противопрашните филтри FILTRON е направена от специален двуслоев влакнест материал и тя спира замърсяванията с диаметър около един микрометър с ефективност 95%.
Нов вид противопрашни филтри са вложки, на които филтрационната преграда е направена от влакнест материал с допълнителен слой активен въглен. Този тип филтри освен, че задържат твърди частици и аерозоли, могат да абсорбират вредните газове.
Горивни филтри
Горивната система е изградена от много прецизни елементи и тяхното правилно действие има голямо значение за нормалната експлоатация на двигателите с вътрешно горене. Трябва да се има предвид, че във всеки литър гориво може да се намира дори 1 милиграм различни замърсители.
За да се осигурят оптимални условия на експлоатация на двигателя, както и за да се удължи жизнеността на неговите системи, в горивната система се инсталират филтри, като тяхната задача е да отстраняват твърдите замърсители, водата, парафина който кристализира в горивото и органичните елементи и утайки (бактерии, живеещи във водата, достигаща до горивото).
Изискванията относно точността и ефективността на филтрите, инсталирани в горивните системи, зависи от вида на използваното гориво, както и от конструкционните свойства на двигателя.
Въздушни филтри
Двигателите с вътрешно горене по време на горенето изразходват огромни количества въздух. Прието е, че за изгарянето на 1 литър гориво са необходими 10 000 дм3 атмосферен въздух, който в зависимост от климата и атмосферните условия може да съдържа различни замърсявания като прах, органични остатъци, насекоми и други. Те могат да съкратят значително живота на двигателя и дори да предизвикат неговата повреда. Затова в системата, довеждаща въздух са монтирани въздушни филтри, спиращи замърсяванията, намиращи се във въздуха, засмукван от двигателя с вътрешно горене. Въздушните филтри са с различна форма и размери, проектирани са така, че да осигурят оптимални условия на работа на двигателя. Филтрите с прегради се състоят от корпус, който се намира в близост до двигателя и сменяеми филтрационни вложки.
Маслени филтри
Маслените филтри се намират във всеки двигател с вътрешно горене. Тяхната задача е да отстраняват вредните замърсявания, достигащи до смазващата система от околната среда или образуващи се в двигателя по време на неговата експлоатация.
В съвременните двигатели има маслени филтри с различна конструкция, които въз основа на принципа на отделяне на замърсяванията можем да разделим на две групи:
* Филтри с прегради - в тях замърсяванията се спират по време на преминаването на маслото през дадената преграда, която е произведена от порест филтрационен материал.
* Механични филтри, в които замърсяванията се изхвърлят от маслото под действието на центробежно, гравитационно или магнитно силово поле. Широко популярни са филтрите, които притежават качествата както и на преградните филтри, така и на механичните. Те имат филтрационна преграда и елементи, образуващи силовото поле.
Противопрашни филтри
Противопрашните филтри, наричани още кабинни, са група филтри, които имат приложение в автомобилите и служат за очистване на въздуха, достигащ до пътническата кабина на автомобила. Изследванията, извършени при пътни условия показват, че в кабината на автомобил без съответен филтър при средна интензивност на движението и при включен вентилатор, концентрацията на прах и растителен прашец е три до шест пъти по-висока отколкото навън. Филтрационната преграда на противопрашните филтри FILTRON е направена от специален двуслоев влакнест материал и тя спира замърсяванията с диаметър около един микрометър с ефективност 95%.
Нов вид противопрашни филтри са вложки, на които филтрационната преграда е направена от влакнест материал с допълнителен слой активен въглен. Този тип филтри освен, че задържат твърди частици и аерозоли, могат да абсорбират вредните газове.
Горивни филтри
Горивната система е изградена от много прецизни елементи и тяхното правилно действие има голямо значение за нормалната експлоатация на двигателите с вътрешно горене. Трябва да се има предвид, че във всеки литър гориво може да се намира дори 1 милиграм различни замърсители.
За да се осигурят оптимални условия на експлоатация на двигателя, както и за да се удължи жизнеността на неговите системи, в горивната система се инсталират филтри, като тяхната задача е да отстраняват твърдите замърсители, водата, парафина който кристализира в горивото и органичните елементи и утайки (бактерии, живеещи във водата, достигаща до горивото).
Изискванията относно точността и ефективността на филтрите, инсталирани в горивните системи, зависи от вида на използваното гориво, както и от конструкционните свойства на двигателя.
Хидравлични филтри
Хидравличните филтри се намират в много хидравлични машини и уреди, които често работят при тежки външни условия.
Безаварийността на хидравличната система зависи в голяма степен от свойствата на маслото и издържливостта на съответните елементи {помпи, клапани, уплътнения и др.}, които са под въздействието на високо налягане, триене или гравитация.
Хидравличните филтри, в зависимост от вида на филтрационната преграда, могат да бъдат: мрежови, фигурни, обемни и повърхностни.
статията е взета от клуб форд надявам се да съм бил полезен .